Terug  Carrosserie plaatwerk

Rust roest

Iedereen die een HY heeft weet dat, om roest te krijgen, rust zelfs niet nodig is. Aandachtspunten hierbij zijn het plaatwerk rond de aansluitpunten van de koplampen, de kriksteunen, de spatborden voor en de aansluiting van de zijkant aan de achterkant rond de achterlichten. Ook rond de schuiframen in de deuren zit het nodige werk. Verder is de wagen in camper uitvoering en is de achterkant helemaal dicht gemaakt. Mijn HY was in principe een dichte vrachtauto, waarvan de achterkant was voorzien van twee deurtjes en een achterklep. Deze achterkant is later dicht gemaakt met metalen platen ten behoeve van een camper ombouw. De restauratie zou een goed moment zijn om de oorspronkelijk deurtjes en de luifel weer in ere te herstellen. Via marktplaats heb ik ondertussen twee deurtjes gevonden. Een luifel staat nog op het verlanglijstje.


Cabine en laadbak binnenplaatwerk

Voor mijzelf had ik de doos, die tussen de cabine en de laadruimte zit, de naam ruggegraat gegeven. Portaal wordt ook wel gebruikt. De cabine hangt er aan vast, de vier buizen voor de bevestiging van het paard zitten er aan vast en aan de achterkant zitten de langsliggers, de vloer, het dak en de zijkanten er aan vast.

Je kunt dus met recht zeggen dat alle onderdelen aan deze doos vast zitten. Ik was dan ook niet verrast toen ik in een technisch woordenboek de omschrijving vond van wat in het onderdelenboek de "Poutre Centrale" wordt genoemd: "Centrale buis van een ruggegraat chassis".


Laadbak buitenplaatwerk

Het buitenplaatwerk bestaat voornamelijk uit geribbelde platen. Alleen de bovenste platen links en rechts zijn glad. Dat komt omdat hier oorspronkelijk geen metalen platen zaten, maar canvas doek werd gespannen.


Motorkap binnen en vloerplaten

De motorruimte wordt van de cabine gescheiden door vier vloerplaten en een motorkap.


Cabine buitenplaatwerk

Gelukkig valt er over smaak niet te twisten. Maar er zijn maar weinig mensen die de HY moeders mooiste vinden. Ach, wat weten ze er ook van.


Portieren en ramen BENELUX

Mijn HY is uitgerust met zogenaamde Benelux deuren. Dit in tegenstelling tot de eerdere Franse uitvoering met zogenaamde moordenaarsdeuren. Dat zijn deuren die het scharnier aan de achterkant hebben en dus aan de voorkant open gaan. De Benelux deuren hebben de scharnieren aan de voorkant zitten en openen dus zoals ook nu gebruikelijk is bij auto's.

De ramen zijn schuiframen, twee aan elke kant. Van origine is er ook nog een vergrendelingssysteem dat er voor zorgt dat de ramen niet van buiten af open kunnen worden geschoven. Bij veel wagens is dat systeem dermate verroest dat het niet meer werkt. Voor de verstokte restaurateur dus een ware uitdaging om dat systeem weer werkend te krijgen.

Werkzaamheden 

Portiersloten en handgrepen BENELUX

Al vaker is de opmerking gevallen dat Citroën een meester is in het hergebruik van onderdelen. Zo ook het systeem van de portiersloten en handgrepen. Deze blijken overgenomen van de Citroën ID en DS.

Werkzaamheden 

Schuifdeur rechts

Volgens mij het meest aantrekkelijke van de HY: de ruime toegang via de schuifdeur.

Werkzaamheden 

Achterdeuren en achterklep

De achterkant was voorzien van een stel vaste platen. Dat was gebeurd bij de ombouw naar camper. De wagen heeft echter nooit een camper aantekening in het kenteken gehad. Reden genoeg voor mij om de oorspronkelijke achterkant te herstellen.

Werkzaamheden 

Voorruit en dashboardaccessoires

De voorruit is erg gekrast. Nu er nieuwe geharde voorruiten via het HY-Team beschikbaar zijn, lijkt dat een goed alternatief.

Werkzaamheden