Terug  Remmen pedalen en remleidingen


Pedalen stop and go

De koppeling is mechanisch. Via het koppelingspedaal wordt een kabel bedient die op zijn beurt weer een arm beweegt die het druklager tegen de drukgroep aandrukt. Het terugtrekken van het lager gebeurt door twee veren. Een aan het koppelingspedaal en een aan de arm van het drukgroeplager.

Aan een flens onder het rempedaal zit een pen die rechtstreeks de zuiger in de hoofdremcilinder bedient.

Werkzaamheden 

Aandrijfas tripode

De tripode koppeling maaakt het mogelijk dat de aandrijfas in alle richtingen kan bewegen. Zelfs langer en korter worden.

Werkzaamheden 

Remmen voor - HY

Met de introductie van de HY verhuisde de handrem functie naar de voorwielen. Bij het oorspronkelijke type H zat de handrem nog op de achterwielen.

Werkzaamheden 

Remmen achter - HY

Bij het type H zit de handrem op de achterwielen. Bij de HY is de handrem verhuisd naar de voorwielen. Onderdelen 22, 23 en 26 zijn afwezig.

Werkzaamheden 

Remleidingen voor enkel systeem

Mijn HY is uitgerust met een enkel remsysteem. Behalve gewone vaste remleidingen zijn er ook flexibele remleidingen om van het vaste deel van de auto naar de bewegende draagarmen te komen.

De opzet is simpel. Remolie stroomt uit het remoliereservoir 1, via leiding 4, naar de hoofdremcilinder. Achter op de hoodremcilinder zit blokje 13. Dat blokje heeft twee aansluitingen. Leiding 5 loopt naar het linker voorwiel. Leiding 6 steekt over naar de andere kant van het paard en komt uit in een T vormige koppeling. Vandaar gaat leiding 7 naar het rechter voorwiel. en leiding 10 naar het remsysteem achter.

Werkzaamheden 

Remleidingen achter enkel systeem met remdrukbegrenzer

Mijn wagen is uitgerust met een remdrukbegrenzer. Via remleidingen 1, 2 en 3 gaat de remolie naar de begrenzer om vervolgens via remleiding 4 naar koppelstuk 13 te gaan. Hier wordt de remolie verdeeld via remleidingen 5 en 6 naar het rechter en het linker achterwiel.

Werkzaamheden 

Remcilinders enkel systeem

Mijn HY heeft een enkele hoodremcilinder.

De remmen voor hebben voor elke remschoen een eigen wielremcilinder. Dus twee aan elke kant, totaal vier.

In tegenstelling tot de voorremmen worden bij de achterremmen beide remschoenen door één wielremcilinder bediend.

Werkzaamheden 

Handrem HY

Het handrem mechanisme is redelijk simpel. Via een kabel overbrenging worden twee armen op de voorste remmen naar elkaar toe getrokken. Daardoor worden de remschoenen tegen de remtrommel aangedrukt. De bedieningshefboom van de handrem zit in een traverse gemonteerd, samen met de versnellingshandel.

Werkzaamheden 

Remdrukbegrenzer lastafhankelijk

Oorspronkelijk had de Hy achter wielremcilinders met een diameter van maar 19 mm. Voor de paardenwagen was er een grotere wielremcilinder van 22 mm in verband met het doorgaans grotere gewicht.

Later werden er wielremcilinders gebruikt met een diameter van 28,5 mm (1 1/8 inch om precies te zijn).

Omdat daarmee een veel te grote remkracht kon worden ontwikkeld op de achterwielen, werd de remdrukbegrenzer geïntroduceerd. De hoeveelheid remdruk die wordt doorgelaten naar de achterremmen is daarbij afhankelijk van de belasting van de achteras.

Werkzaamheden