Terug  Aandrijving Motor - Versnelllingsbak - Versnellingshandel

Schakel even bij

Onder dit hoofdstuk vallen, naast de genoemde onderdelen ook nog de oliepomp, de waterpomp en het differentieel.


Cilinderkop - Kleppendeksel het dak gaat er af

Een verslag van de demontage en de daarbij aangetroffen problemen en, na revisie, de opbouw van de kop.

Werkzaamheden 

Motorblok blok aan het been?

Omdat ik de motor wilde laten reviseren moest hij worden uitgebouwd. Na het uitbouwen werd het motorblok ontdaan van alle accessoires en werd de cilinderkop van het motorblok gescheiden.

Na de revisie en de aanschaf van nieuwe zuigers en cilinderbussen, kon het opbouwen beginnen.

Werkzaamheden 

Krukas lopen met krukken

Het bewegende deel van de motor. Hoe de op en neer gaande beweging van de zuigers, omgezet wordt naar de draai beweging van de krukas.

Werkzaamheden 

Nokkenas en distributie

De nokkenas bepaalt het moment waarop de inlaat- en uitlaatkleppen openen en sluiten. De stand van de nokken op de nokkenas bepaalt het moment van openen en sluiten. De lengte van de nok, gezien in de draairichting van de nokkenas, bepaald hoe lang een klep in totaal open staat.

Uit een zelfde motorblok kunnen heel verschillende prestaties worden gehaald door er een andere nokkenas in te zetten. Denk maar eens aan de prestaties van een Citroën DS t.o.v. de Citroën HY.

Werkzaamheden 

Tuimelaars en kleppen altijd op de wip

De nokkenas geeft zijn signalen door via de stoterstangen. Die drukken vervolgens via de tuimelaar een klep open.

Werkzaamheden 

Oliepomp een smeerboel

De olie in een motor heeft een tweeledig doel. Smering en koeling. Dat van die smering had u vast wel gedacht, maar koeling? Ondanks de smering kunnen de contactvlakken in lagers warm worden. Deze warmte wordt via de olie afgevoerd.

De HY heeft standaard geen oliefilter. Daarom moet u in de HY geen dure moderne olie gebruiken. Daarin blijven de vuil- en slijtagedeeltjes zweven in de olie, om er door het oliefilter uit gehaald te worden. In oudere types olie slaan deze deeltjes neer op de bodem van de carterpan. Daarom moet deze bij de HY dan ook na bepaalde tijd gedemonteerd en gereinigd worden.

Werkzaamheden 

Waterpomp het pompstation

Waterpomp is natuurlijk een heel ouderwetse benaming. We pompen allang geen water meer rond. Het is natuurlijk koelvloeistof. Voordelen ten opzichte van water zijn: een lager vriespunt en corrosiewerend.

Werkzaamheden 

Versnellingsbak huis

De versnellingsbak en het differentieel zorgen ervoor dat de omwentelingen van de motor omgezet worden in het draaien van de wielen. Ik heb de versnellingsbak pas los gemaakt, nadat het paard onder de auto vandaan was. De motor had ik daarvoor al apart uit de wagen gehaald.

Werkzaamheden 

Versnellingsbak tandwielen en assen

De versnellingsbak heeft eigenlijk een verkeerde naam. Het is namelijk een vertragingsbak. Stel je maar eens voor wat er zou gebeuren als je wielen, bij een stationair toerental van bijvoorbeeld 800 toeren per minuut, ook 800 keer in een minuut zouden ronddraaien! Neem aan dat de rolomtrek van een band ongeveer 2 meter is, dan zou hij in 1 minuut dus 800 x 2 mtr = 1.6 km afleggen, of te wel 96 km/uur. Daar zou u denk ik knap ongelukkig mee zijn. Kortom, de versnellingsbak is een vertragingsbak.

Werkzaamheden 

Versnellingshandel roeren in de olie

Hier ziet u de tekening zoals die in het onderdelenboek staat. Maar Citroën heeft dit schakelmechanisme vervangen door een ander, waar geen tekening van was. Gelukkig vond ik die wel in een onderdelenboek voor de diesel.

Werkzaamheden 

Differentieel kijkt een beetje scheel

De draaiing van de motor, rond de lengte-as van de wagen, moet 90 graden gedraaid worden, naar een draaiing van de wielen. Daarvoor zorgt het differentieel. Dat zorgt er bovendien voor, dat bij het rijden van een bocht het draaisnelheidsverschil tussen het binnenste wiel en het buitenste wiel wordt opgevangen.

Werkzaamheden