Gezien de staat waarin de wagen verkeert moet er het een en ander aan gebeuren. Dit geldt natuurlijk voor elke auto die niet nieuw is. Op het punt aangekomen dat je een klassieke auto koopt, moet je jezelf ook afvragen wat je er mee wilt. Wil je hem rijdende houden, wil je hem opknappen of wil je hem voor het nageslacht bewaren? Wil je daarbij de originaliteit geweld aandoen door verbeteringen aan te brengen om de duurzaamheid of de veiligheid te bevorderen? Of wil je niet originele dingen weer in oude staat herstellen om een zo origineel mogelijke auto te krijgen? Allemaal vragen die tot verschillende oplossingen kunnen leiden. Vragen die vaak ook met elkaar in conflict zijn. Zo zijn er voor de HY verkrijgbaar: een electrische benzinepomp, electronische ontsteking, polyester plaatwerk en koplampen voor H4 halogeen verlichting. In mijn, tot camper omgebouwde, HY zijn er extra ramen aangebracht en is de achterkant voorzien van een vaste wand. Wil je het extra gebruikersgemak en de extra zekerheid of veiligheid van aan te brengen of reeds aangebrachte verbeteringen? Of kies je voor originaliteit? Laat je die ramen zitten of maak je ze weer dicht? Breng je de originele deurtjes en luifel weer aan? Kijk naar een verslag van de restauratie van de verschillende onderdelen en u vindt de antwoorden die ik heb gegeven en de keuzes die ik heb gemaakt, naar aanleiding van deze vragen.
Ik zal proberen bij elk van de oplossingen aan te geven waarom ik voor een bepaalde oplossing heb gekozen. Vanuit het menu kunt naar de werkzaamheden die er aan de verschillende onderdelen zijn gedaan. U vindt pagina's met verslagen en foto's van het demonteren, de gevonden problemen, de gekozen oplossingen en de herbouw met de vernieuwde of gerestaureerde onderdelen. Soms vindt u ook links naar andere mogelijke oplossingen.
Grofweg gegroepeerd naar de hoofdstukken van het onderdelenboek, kunt u de werkzaamheden volgen.