Terug  Demontage interieur

Triplex en piepschuim

Het interieur is erg gedateerd. Hierover heb ik wat idee├źn die ik nader wil uitwerken. Wellicht kan het oude interieur nog heel goed dienen als mal voor een nieuw. Het idee is voorlopig om het nieuwe interieur modulair op te bouwen. Losse en makkelijk te hanteren, units die naar believen in de bus kunnen worden geplaatst. Ik denk dan aan vier units. Links een keukenunit en een zitbank, rechts een kastruimte en een zitbank. De units te bevestigen aan de staande rongen en aan elkaar. Daarna vloerplaten erin om de onderkanten van de units te borgen. Electra tussen de units door te verbinden via koppelstukken. Delen die aan elkaar en aan de wagen kunnen worden vastgemaakt, maar ook makkelijk weer verwijderd kunnen worden. Op die manier kan de wagen ook nog als vrachtauto blijven dienen.

Terwijl de wagen nog op zijn eigen wielen stond, heb ik het interieur er uit gesloopt. Dat leek mij veiliger dan wanneer hij alleen op een paar blokken zou staan.


Als je begint met demonteren, komen er steeds meer dingen die je even wilt opslaan. De box waarin de HY staat is groot genoeg om een stelling in kwijt te kunnen. In het oude interieur van de camper heb ik de afvoer van het gootsteentje weggehaald, de gordijnrails en de gasleidingen losgemaakt, het linoleum van de vloer verwijdert en toen een begin gemaakt om alle interieurdelen los te schroeven.


Ik heb inmiddels wat interieur uit de camper gehaald en opgeborgen, zoals de rubber vloermatten, de vloerplaten, de kussens, de stoelen en de gordijnen. Ook de tafel verwijdert en daarna de watertank en de koelkast. Verder heb ik het houten plafond in de bestuurderscabine verwijdert en daarna allerlei losse draden naar lampjes, schoonwaterpomp en geluidsboxen weggehaald. Dit zat allemaal met plastic zadeltjes tegen de houten betimmering aan. Al met al een onoverzichtelijk wirwar van draden. Ook lagen er losse aansluitkabels van een tweede accu, maar er was geen verbinding met de dynamo.


De zitbank aan de linkerkant had ik in een eerder stadium al weggehaald. Het keukenblokje staat er nog in.


Aan de rechterkant zit nog een zitbank en een kast.


Hier heeft de zitbank er aan moeten geloven.


En daarna de kast.


Achter de houten wand zat piepschuim. Verder blijkt de zijplaat rechts niet van de originele auto te zijn. Hij is wit in plaats van blauw. De houten balkjes zijn met dikke lagen siliconenkit aan de wand vastgeplakt.


Als links het keukenblok is weggehaald, blijkt ook daar de bovenste zijplaat wit te zijn. Vanaf de buitenkant had ik al gezien dat de ribbelplaat daaronder ook al eens vervangen was. In plaats van gepuntlast, is deze plaat met popnagels vast gezet.


Hierboven zag u rond het raam een zware eikenhouten lijst. Deze lijst blijkt van buitenaf vastgezet te zijn met een hele batterij schroeven.


Op deze foto ziet u een popnagel van de verbinding van de zijplaat. Maar ook is te zien dat de oude zijplaat is afgezaagd en dat de nieuwe er gewoon overheen is gezet.


Midden in de wagen is een extra spant in het dak gezet. Het dak is geïsoleerd met een zwarte isolatiedeken en afgedekt met plastic.


De isolatiedeken zit bevestigd met speciale krammen die aan het dak zijn geplakt. Een groot aantal daarvan had echter losgelaten, zodat de isolatie slechts werd tegengehouden door het plastic.


En als alle bekleding eraf is blijkt dat men zich lekker heeft uitgeleefd op het dak. Het lijkt erop alsof ze hun kwasten hebben uitgestreken in de wagen.


Ik heb geen delen van de wagen kunnen vinden die met deze zwarte verf behandeld zijn. De vloer is bijvoorbeeld in de rode menie gezet, maar daaroverheen is nooit een afdeklaag geschilderd.


En dan is de wagen ontdaan van het interieur.


Resten nog de steuntjes waarmee allerlei balkjes waren vast gezet.


Het tableau.