Terug  Demontage techniek

Kaal maken

Kaal maken van de HY begon met de aangebouwde achterbak. Daarna is de motor uitgebouwd Omdat het de bedoeling is ook de carrosserie grondig onder handen te nemen, ben ik daarna doorgegaan met het demonteren van de rest van de wagen. Vloerplaten en stoelen waren al gedemonteerd toen ik de motor uitbouwde, maar nu moet de voorkant van de wagen in principe kaal worden gemaakt. Hieronder ziet u de werkzaamheden die daarvoor nodig waren. Het paard heb ik voorlopig nog laten zitten, omdat ik de wagen nog even op zijn eigen wielen wil laten staan. Dit omdat ik het interieur van de camper nog moet verwijderen en dat doe ik liever niet terwijl de wagen op assteunen staat.


 Eerst de deksel en een zijwand van de kist achterop de wagen.


 Doos van Pandorra? De bak blijkt dwars door de achterwand met bouten te zijn vastgezet.


Nog een laatste plank. Alles was met dikke planken gemaakt en het geheel woog dan ook de nodige kilo's. Achter de bak zaten nog de originele achterlichten.


Helaas wordt er ook een gat zichtbaar.


En dat werd alleen maar erger toen ook het frame van de bak was losgemaakt.


Na demontage van het spatbord rechts voor, komen er wat zwakke plekken te voorschijn. In dit stadium heb ik ook de portieren gedemonteerd.


Het onderste gedeelte van de vertikale balk waartegen de schuifdeur sluit, was al eens vervangen maar die reparatie was niet erg goed uitgevoerd. Er is al weer flink wat roest te zien en bij de oorspronkelijke reparatie is ook de aanslag voor de krik verdwenen. Hier is dus een eerste aandachtpunt waar het de carrosserie betreft. Verder is er een deel van de wielkast aangetast.


Ook het opstapje is zwaar verroest. Delen zijn al helemaal verdwenen en er zal dus een nieuw opstapje ingelast moeten worden. De andere kant vertoont vergelijkbare problemen. Het stepje is gelast aan de carrosserie en vormt een deel van de constructie waar het spatbord aan vast zit.


Daarna was de kachelventilator en de kachel aan de beurt. Naast de kachel zit een extra koppeling in de kilometer tellerkabel. Hier kan de kabel worden los gekoppeld. Het laatste stukje kabel blijft dan aan het dashboard vastzitten.


De stuurkolom met het voorste hulpstuurhuis is het volgende uitbouw slachtoffer.


En daarna gaan de lampen eraf. De bedrading is losgemaakt van de kabelboom.


Nadat ook de delen van de kabelboom die naar de motorruimte lopen, en de chokekabel naar boven zijn gevoerd , kan het dashboard worden weggenomen. Rest nog het ruitenwisser mechanisme.


En dan is de voorkant helemaal leeg. Op één klein detail na, zie ik net op de foto. Er zit nog een stuk bekleding tegen het schot bij de bijrijder.