Terug  HY van mij

flyingLOW

Hieronder vindt u in cursief, het relaas van mijn zwager Peter, die voor mijn verjaardag een fraai exemplaar van de HY heeft geconstrueerd.

Hierbij de foto's van mijn, en inmiddels jouw, papieren HY. Het frame is gemaakt van de kartonnen achterkant van een A4 schrijfblok. Het uitgangspunt is een drie-aanzicht die ik op internet heb gevonden, ik denk bij citroenhyforum.nl, waarvoor mijn hartelijke dank. Ik heb deze op de PC van een doorzichtige kleur voorzien, en afgedrukt op 120 grams papier.Op basis van deze, ook op A4, afgedrukte 3-view, heb ik het frame gemaakt. Op de grondplaat staan 3 spanten / schotten van de achteropbouw, met daartussen de wanden.


Zoals je kan zien zijn de zijkanten niet overal even hoog, omdat ik tijdens het ontwerp nog niet wist wat ik met de ramen ging doen. De grille is het enige onderdeel van de cabine waarvan ik, op voorhand, makkelijk de grootte en de positie kon bepalen. Het tussenschot in de cabine is later op maat gesneden en er tussen gezet. De deuren, motorkap, en de zijkanten van het motorcompartiment zijn allemaal meet en freubelwerk omdat deze allemaal op de één of andere manier schuin lopen.


Als laatste, nadat het frame klaar was, heb ik de wielen gemaakt en bevestigd. Ronde wielen in de wielkasten voor en halfronde wielen die ik onder de achterkant heb gelijmd.


Daarna heb ik de uitgesneden zijkanten en de achterkant van de carrosserie op het frame gelijmd. Pas na het gereedkomen van het frame, ontstond het idee van de luifel.


De luifel waar Peter het hier over heeft bestaat uit een rol 'waardepapieren' en was ook voorzien van een passende tekst.

Nadat ik een heleboel briefjes van vijf met scotts-tape aan elkaar heb bevestigd, en de tekstrol er aan heb gemaakt, heb ik 1 keer proef gedraaid, om zeker te weten dat mijn idee zou werken. Na de proefdraai heb ik de hele "luifel"weer opgerold en in de carrosserie gestopt, en het uiteinde van de luifel door een gleuf naar buiten laten steken.


Een impressie van de HY compleet met imperiaal en luifel. Ik ben nu nog bezig om de briefjes van vijf weer te scheiden van het Scotch-tape.


Daarna kon ik het voorraam-met-chauffeur bevestigen, de motorkap en het cabinedak dichtmaken. Dit is allemaal maatwerk, meten en eventueel afstrepen en bevestigen. Als laatste ging het dak van de achteropbouw er op. Voor de afwerking heb ik foto's van jouw website genomen (lang leve de rechter muisknop) en op een apart vel samengevoegd en afgedrukt. Zo zijn de wielen en de grille, van jou bus, en nergens anders van!


De lijm die ik gebruikt heb is gewone witte houtlijm van Bison. Deze lijmt karton, papier en bamboe. Is met een stokje heel goed te doseren en trekt geen draden. Na het vastlijmen is het nog mogelijk om te corrigeren, en na een uur is het droog.


Intussen heb ik ook lopen nadenken hoe ik de imperiaal zou maken. Die heb ik gemaakt van saté-stokjes die ik heb gevierendeeld. Zo kreeg ik mooie dunne en sterke latjes.


Om de verlijming voldoende sterkte te geven heb ik met een sleutelvijltje op alle plaatsen waar twee stukjes aan elkaar komen een uitsparing gevijld.


Het resultaat mag er zijn, wat mij betreft.


Tijdens het schrijven van dit relaas, ontdek ik dat er gewoon verschillende bouwplaten van de HY op internet te vinden zijn. Kijk maar op http://pepon1.free.fr/image/collage/HY.jpg

Dit had mij een hoop hoofdbrekens kunnen besparen. Maar vooruit: Ik weet zeker dat de mijne sterker is, wat constructie betreft, en dat ik de truc-met-de-luifel, nooit in een "bouwplaat-HY" had kunnen maken