Terug  Techniek Monocoque

Zelfdragende carrosserie

Moderne auto's hebben een zelfdragende carrosserie of monocoque constructie. Vroeger bestonden auto's uit een onderstel, het chassis, met daarop een carrosserie of de koets. Bij het type H vormen de laadruimte en de bestuurderscabine een zelfdragende carrosserie. Aan de in de constructie opgenomen chassisbalken hangen de achterwielen. Aan de voorkant zit aan de zelfdragende carrosserie de aandrijfunit.

Het was niet de eerste keer dat mijnheer Citroen van deze constructie gebruik maakte. De kenner zal het niet ontgaan zijn dat de type H een via de voorwielen aangedreven auto is. De oorspronkelijke benaming in brochures en advertenties was dan ook 'Camionette Traction Avant'. Zijn illustere voorganger bij Citroen was de overbekende Traction Avant!


Iets over de constructie Camionnette traction avant

Hier ziet u de zelfdragende carrosserie van de Traction Avant. Aan de voorkant steken er vier pennen uit.


Daaraan word het motorgedeelte vast gemaakt.


En zo zit dat dus ook bij de HY. De vier pennen zijn hier niet zichtbaar omdat ze achter de spatborden en neusplaten verscholen gaan.


U ziet links en rechts de vier gaten waaruit de buizen komen waarmee het paard voor de wagen wordt gespannen.

Laten we maar eens gaan kijken wat er aan het plaatwerk is gedaan.