Terug  Restauratie volg de werkzaamheden

Werkzaamheden

Overwegingen

Gezien de staat waarin de wagen verkeert moet er het een en ander aan gebeuren. Dit geldt natuurlijk voor elke auto die niet nieuw is. Op het punt aangekomen dat je een klassieke auto koopt, moet je jezelf ook afvragen wat je er mee wilt. Wil je hem rijdende houden, wil je hem opknappen of wil je hem voor het nageslacht bewaren? Wil je daarbij de originaliteit geweld aandoen door verbeteringen aan te brengen om de duurzaamheid of de veiligheid te bevorderen? Of wil je niet originele dingen weer in oude staat herstellen om een zo origineel mogelijke auto te krijgen? Allemaal vragen die tot verschillende oplossingen kunnen leiden. Vragen die vaak ook met elkaar in conflict zijn. Zo zijn er voor de HY verkrijgbaar: een electrische benzinepomp, electronische ontsteking, polyester plaatwerk en koplampen voor H4 halogeen verlichting. In mijn, tot camper omgebouwde, HY zijn er extra ramen aangebracht en is de achterkant voorzien van een vaste wand. Wil je het extra gebruikersgemak en de extra zekerheid of veiligheid van aan te brengen of reeds aangebrachte verbeteringen? Of kies je voor originaliteit? Laat je die ramen zitten of maak je ze weer dicht? Breng je de originele deurtjes en luifel weer aan? Kijk naar een verslag van de restauratie van de verschillende onderdelen en u vindt de antwoorden die ik heb gegeven en de keuzes die ik heb gemaakt, naar aanleiding van deze vragen.

Oplossingen

Ik zal proberen bij elk van de oplossingen aan te geven waarom ik voor een bepaalde oplossing heb gekozen. Vanuit het menu kunt naar de werkzaamheden die er aan de verschillende onderdelen zijn gedaan. U vindt pagina's met verslagen en foto's van het demonteren, de gevonden problemen, de gekozen oplossingen en de herbouw met de vernieuwde of gerestaureerde onderdelen. Soms vindt u ook links naar andere mogelijke oplossingen.

Grofweg gegroepeerd naar de hoofdstukken van het onderdelenboek, kunt u de werkzaamheden volgen.


Aandrijving Motor - Versnelllingsbak - Versnellingshandel

Hoewel de motor al na een paar startpogingen aan sloeg, is het niet onverstandig om de motor toch onder handen te nemen. Ik zag foto's van een motor die het nog uitstekend deed, maar waar de hoeveelheid kool die op de kleppen en klepstelen aanwezig was, je voorstellings-vermogen bijna te boven gaan. Bovendien geeft het de mogelijkheid om te meten of er speling op de kleppen, klepgeleiders, tuimelaars, tuimelaar-assen en de krukaslagers is en hoe de passing van de zuigers is.

Onderdelen 

Uitwendige delen aan de motor Ontsteking - Dynamo - Luchtfilter - Spruitstukken - Carburateur

Dit deel van het onderdelenboek bevat van heel veel onderdelen allerlei verschillende versies die in de loop der tijd zijn gebruikt tijdens de fabricage. Uiteraard beperkt ik mij tot die uitvoeringen die op mijn HY zijn gemonteerd.

Onderdelen 

Stuurinrichting en wielophanging Ophanging - Vering - Stuurinrichting - Hydraulische delen

De HY heeft onafhankelijke vering op alle vier de wielen. De wielen zijn daarbij verbonden met draagarmen die geveerd worden met torsiestaven. Er zijn geen dwarsstabilisators behalve bij de ambulance.

Het stuur bevindt zich voor de voorwielen. De stuurbewegingen worden daarom via een tussenas overgebracht van het ene naar het andere hulpstuurhuis.

Onderdelen 

Remmen en pedalen Remmen - Pedalen - Remleidingen - Aandrijfassen

Er zijn traditiegetrouw drie pedalen.

Het remsysteem heeft mechanische en hydraulische delen.

  • Mechanisch: rempedaal, handrem, remankerplaten, remschoenen en remtrommels.
  • Hydraulisch: remleidingen, 1 hoofdremcilinder en remvloeistofreservoir, wielremcilinders (4 voor en 2 achter) en een remdrukbegrenzer.

De aandrijfassen op mijn wagen zijn van het nieuwe type met tripode koppeling.

Onderdelen 

Instrumenten en verlichting Instrumentenbord - Accessoires - Richtingaanwijzers - Verlichting - Bedrading

Alles wat in verbinding staat met de accu en de wisselstroomdynamo (Alternateur). De installatie is 12 Volt en de wisselstroomdynamo heeft een capaciteit van 45 Ampère.

Onderdelen 

Paard en brandstof Motorophanging - Brandstofsysteem - Uitlaat - Koeling - Luchtbehandeling

De aandrijfunit bestaat uit de voorbrug, met de motor, de koppeling, de versnellingsbak, de aandrijfassen en het stuurhuis. Dit geheel zit met vier lange pennen vast aan de carrosserie. De aandrijfunit wordt ook wel 'het paard' genoemd.

Het plaatje komt uit een oud reparatiehandboek. De hierin afgebeelde motor is van het oude type zoals ook in de Traction Avant zat. De latere uitvoeringen van de HY hebben de H78 motor die ook voor de Citroën ID werd gebruikt.

Onderdelen 

Carrosserie Plaatwerk - Ramen - Sloten - Dashboard - Bumpers

Moderne auto's hebben een zelfdragende carrosserie of monocoque constructie. Vroeger bestonden auto's uit een onderstel, het chassis, met daarop een carrosserie of de koets. Bij het type H vormen de laadruimte en de bestuurderscabine een zelfdragende carrosserie. Aan de in de constructie opgenomen chassisbalken hangen de achterwielen. Aan de voorkant zit aan de zelfdragende carrosserie de aandrijfunit.

Onderdelen 

Uitrusting Geluidsisolatie - Stoelen - Uitrusting - Banden

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Aliquid, quo, minima, inventore voluptatum saepe quos nostrum provident ex quisquam hic odio repellendus atque porro distinctio quae id laboriosam facilis dolorum.

Onderdelen